Skip to content

Reiselysten og snart klar

28/12/2009

Snart er jeg på vingene

Jeg elsker å reise, selv om reisene de siste årene har blitt færre av. Derimot blir reisemålet desto mer fjernt som regel. Unnskylder dette med et hektisk gründerliv og  prioritering. Med en bedrift i hjertet som inntil nylig har hatt døgndrift og meg boende på jobben – så er annen luft under vingene viktig. Gjerne såpass langt av gårde at jeg ikke kan fly en svipptur hjemom…

En av de første utenlandturene jeg husker i mitt liv skjedde på min 4-årsdag. Jeg ventet utålmodig på at familien skulle komme syngende og jublende inn på rommet mitt om morgenen med kake, brett og presanger. Akkurat den morgenen tok det så lang tid før de kom. Jeg snek meg ut på kjøkkenet, og der stod de og snakket (!!!) lagde mat og var fullt påkledd. Hva var dette for noe muffens? Ikke lenge etterpå kom de inn med en stor presang (et nydelig dukkehus) og sa at vi skulle reise til Spania. Fordi jeg har bursdag i mai, og vi var der til over 17. mai, fikk vi med oss nasjonaldagfeiringen der.

Jeg trodde helt bestemt at vi feiret min bursdag i hele 14 dager. Hurra for meg, liksom!

I ettertid har jeg reist endel. Oppramsinger er litt kjedelig, men sett at jeg skriver en reiseblogg, så kan det jo være at du lurer på om jeg noensinne har vært utenfor landegrensene hvis du reagerer på det jeg skriver?

Her har jeg vært:

  • Danmark
  • Sverige
  • Finland
  • Polen
  • Tyskland
  • Spania
  • Frankrige
  • Italia
  • Belgia
  • Nederland
  • Sveits
  • Tyrkia
  • Mexico
  • USA ( New York, Florida, San Fransisco)
  • Karibia (Cuba, Jamaica, Haiti, Dominikanske Republikk, St. Martin, Antigua, Barbados, Caymen Island, Panamakanalen, Martinique, Costa Rica og sikkert noen flere steder. Skal oppdatere meg litt…
  • Thailand
  • Tahiti (Bora Bora)
  • Egypt
  • Mauritius
  • Sør Afrika (første gang 2008 og nå altså enda en gang)

Jeg har etter egen mening blitt bedre til å pakke. Før hadde jeg med meg ni hundre kofferter og bager på tur, nå holder det med så lite som mulig. I bagasjen denne gangen, som sist, fyller jeg opp plassen med klær og sko til noen landsbybarn som går på skolen ved siden av Rosendal – der mine venner har vingård og spa-hotell. Barna her er svært fattige og sist gang jeg delte ut, var det som å være «akkurat som på tv» – når noen står i midten og masse store øyne og lange tynne armer strekker seg for å få…

Rett før avreise tvitret jeg til @SteinarJOlsen, gründeren bak Stormberg turklær. Jeg lurte på om han kunne tenke seg å fylle kofferten denne gang. Det svarte han et raskt og ubetinget ja til. Ved hjelp av nok en med-tvitrer, @SteinMorkDahl, kom Stormberg-pakken til Arendal og nå er alt sammen i bagasjen. Tipper barna blir ekstremt glade for medbringselen. Dette er er bare en usynlig dråpe i havet, men det skulle bare mangle at ikke jeg bidrar med det jeg kan eller får til.


Denne julen fikk jeg mange gode bøkerog det er nesten ingenting bedre enn å lese på ferie liggende langstrakt i solen…Rekker som regel 14 bøker på 14 dager, men tar med meg bare tre fra Norge. De andre kjøper jeg på flyplassen og i Cape Town.

Jeg liker å lese bøker på engelsk. Språket har flere farger og nyanser i ordene, og jeg holder språkkunnskapen på et passelig nivå. I år har jeg ikke fått lest NOE N bøker. Det er krise! Tenkte at jeg skulle skrive kort om bøkene også underveis.

-i tillegg har jeg pakket litt glitter og stas (snart nyttårsfeiring), en bukett bikinier, fleecejakken (fikk sms i går om at det kan være litt merkelig kaldt), kort, pass og selvsagt alle dubbedittene: Iphone, lader, Macen, trådløst tastatur, mobilnettverksdubbedingsen (kjøper simkort der nede), flipcamera, fotoutstyr og tegne/malesaker.

Snart klar til avreise!

5 kommentarer leave one →
  1. 28/12/2009 09:19

    Veldig, veldig, veldig god tur, Celine!🙂

  2. 28/12/2009 09:23

    Hei

    Ha en nydelig tur og håper at englevingene dine får en velfortjent ferie. Nyt turen.
    Fortsatt God Jul og Godt nytt år.

    Klemmer

  3. 28/12/2009 11:47

    Virkelig god reise! Cape ER virkelig en PERLE av en by! ALLE bør unne seg en tur dit før den blir enda mer turistifisert og LongStreet dunster helt vekk, der var det før 100vis av små butikker av alle slag.
    Jeg vet så inderlig godt hva du drar til for jeg har vært der flere ganger! Ta en tur opp i landsbyene over for vindistriktet og opp mot overgangen til Karoo også da… det er vel verdt turen selv om det er et stykke….
    Jeg stod på toppen av Table Mountain klokka 8 nyttårsaften 1989, det var første gang… og den gamle svingete banen!…arhgh…

    Atlas shrugged er antakelig den beste boka du har tatt med på ferie!
    *ikke misunne, bare sende bevingede tanker* 🙂 De har noen superfestlige bevingede vesker forresten, men utenfor souvenirbutikkene… struts…. du fikk en liten lyseblå🙂

  4. 28/12/2009 18:11

    Riktig god tur til deg. Så utrolig mange spennende steder du har vært. Det er lurt å reise litt. Mange spennende perspektiver å ta med seg hjem. Ha det fint da,
    Klem fra meg!

  5. 29/12/2009 00:07

    Ønsker deg, englevingene og englesjelen din en fantastisk reise! Og – jeg synes det er fantastisk at vi her i kalde, kalde Norge skal få muligheten til å følge din reise på jakt etter noen gode varmegrader – jeg gleder meg! Klem

Legg igjen en kommentar

