Skip to content

Langsom lunsj

11/01/2010

Robertson ligger ca 2 timers kjøring fra Cape Town. I Robertson har mine venner sin egen vingård og spa hotell, og etter en fantastisk helg på Rosendal (deres hotell) så avsluttet vi besøket med en langsom lunsj på Reubens. Et helt nytt hotell, med fem stjerner.Det er viktig å teste «konkurrentene»..

Mine venner er særdeles flinke til å finne de gode steder for å spise, le og drikke. For det eksisterer knapt en restuarant uten en vinkjeller eller vinrom så frodige og fulle av de aller beste viner. Det er overhodet ikke dyrt å kjøpe en flaske vin av absolutt god kvalitet. Restaurantprisen på en god vin er rundt 80-150 norske kroner. Hvis du vil lese mer om Reubens, så kan du besøke deres hjemmeside her.

Slik ser det ut i det du kommer inn på Reubens. Det er en port på utsiden, og det kan med en gang se ut som om du besøker et helt vanlig bolighus. Vel og merke et veldig nytt et. På Reubens bor først og fremst folk fra Cape Town og Sør Afrika, men jeg er overbevist om at en hver nordmann på tur kunne elsket dette lille stedet – på vei mellom vingårder og kanskje en tur på Garden Rout. Helt klart skal alle dere som ønsker dere en eller flere overnattinger i Robertson først og fremst velge Rosendal – men, når dere har vært der noen dager – da tar dere en overnatting eller to her. Avtale? Prisen pr natt i dobbeltrom er ca 1.500.-

Det kryr av små «rom» rundt om på eiendommen. Foran hver leilighet er det også laget plass til at du kan få servert dine måltider der. Fra hver leilighet er det også direkte tilknytning til et av bassengene og solstoler. Siden det står solstoler der, er det et tegn på at det kommer utlendinger hit. De lokale soler seg nemlig ikke.

Det er superteit å være brun av solen. Solen er ekstremt skadelig.

Da er du helt ut, og har ikke skjønt det. Jeg er en av dem som later som jeg ikke vil forstå at solen er skadelig. Jeg har nemlig en liten idé om at jeg skal få litt ekstra farge før vinternorge overmanner meg med sin sterke kuklde og høye brøytekanter.

Dette hotellet har visstnok vært dyrt å bygge, men sett i målestokk til norske priser så virker alle byggepriser så billige. Nesten urettferdig at det er slik, men det er selvsagt lønningene som er ufattelig lave. Jeg har allerede startet et aldri så lite prosjekt med å finne detaljer og rammer for ansatte her nede. Det skal nemlig bli et blogginnlegg om noen dager.

Tak-konstruksjonen er gjennomgående i stål her. Det er ofte å se at hus har sement på taket eller blikk i alle varianter og farger. Taksten eksisterer omtrent ikke. Denne jernstøpte gesimsen synes jeg var ekstra vakker mot de sterke fargene som himmelen gir. Hvilken glede å ha slikt rundt seg..

Bare fordi himmelen er så slående intens, så måtte jeg knipse et lite bilde av en loftsdør. Hele Reubens har selvsagt gjennomgående fargepallett: lys grå, varmere dyp grå og hvitt. Den eneste «kontrast» fargen er vinrød/rød. Det ser vi går igjen på endel fliser på gulvet, blomster og noe av unifromen til de ansatte.

Denne servitør-uniformen er noe litt uvanlig i Sør Afrika. Som regel er de ganske «vanlig» like til norske servitører, men her på Reubens likte jeg godt den litt nonne-aktige-looken, og den koloniakatige følelsen det ga meg.

Jeg har helt klart vært afrikaner i mitt tidligere liv, og det føles som å være hjemme når jeg er her:)

Dette er en hovedrett (maindish) og det er Kingklip. en fisk som minner om steinbit. Kostet ca 100 norske kroner. Bare for at du kan sammenligne prisnivået litt. Husk dette er en fem-stjerners restaurant også…

Jeg bestilte en vegetarrett. Det er sopp-risotto. (Mushroom Risotto) kostet ca 85 rand, som er 60 kroner. Dette var også en hovedrett. Smakte veldig godt:)

Inngangen til rommene/leilighetene på Reubens er stilrene og vakre. Ganske anonyme, egentlig. Legg merke til de støpte hjern-søylene som er malt i sølv. Som en vakker kontrast til den «flate» bakgrunnefølelesen som bygningene gir.

Da vi var ferdige med lunsjen, var vi klare for et bad. For det var en varm dag. Bare 39 grader. Men, vi hadde hatt en lang og tøff to dagers feiring i forkant – så vi hoppet inn i en glovarm bil, satte airconditionen på full guffe og flere av oss sovnet et lite sekund eller to. Dagen var langt fra ferdig. Vi var på vei til Kirchenbosh hvor det skulle være konsert med det populære bandet: Freshly Garden. Det er tøft med ferie:)

7 kommentarer leave one →
  1. 11/01/2010 11:09

    Lekker gesims!! Ligner litt på sånn en har på gamle stabbur. Lekkert sted!

  2. dropsofdreams permalink
    11/01/2010 11:14

    Hvilket herlig reisebrev! Jeg likte alt! Bildene, beskrivelsene dine og kanskje aller mest at det virker som om du har det veldig bra🙂

  3. 11/01/2010 11:50

    Ok, jeg flytter dit jeg! INGEN diskusjon!

  4. 11/01/2010 11:52

    *liker*

  5. 11/01/2010 12:09

    Så koselig «å være med deg» på tur gjennom reisebloggen din!🙂 God ferie videre!

  6. ingebrigtdalseg permalink
    12/01/2010 09:30

    Digger;))

    • 23/01/2010 21:51

      Tusen takk, Ingebrigt!!
      Langsomme lunsjer, eller langsomme dager med tendenser til evige barbente steg – det smaker godt for frosne sjeler som min… og gode venner selvsagt er godt!

Legg igjen en kommentar

