Skip to content

Lykken er lavendel

12/01/2010

Det finnes nesten ikke noe så vakkert som lavendel så langt øyet kan se. Når uansett hvor en vender hodet og hjertet – så lukter det magisk og lavendel – og den blålilla fargen er overveldende deilig. Dette er lavendelhimmelen på jord. Nå skal jeg ta deg med til Vergelegen, en vingård i Sør Afrika – en snau times biltur fra Cape Town.

På denne vingården er det som å komme tilbake til kolonitiden – det er i vertfall slik jeg kan tenke meg at alt så ut akkurat likt – kanskje bare enda mer velstelt? Det trengs 15 fulltids gartnere på en vingård som dette. En stor botanisk hage virker det som, selv om det er bare er parkanlegg, roseterrasse og lavendel»åkre» vi snakker om. Arbeidskraften er billig, og en svart (ikke svart arbeidskraft, men hudfargen svart) koster rundt 100-150 rand om dagen.

Det koster ca 75-150 norske kroner for en gartner pr dag.

Alle som arbeider av de svarte, er oftest inngrodd i et litt merksnodig pausemønster. Det er helt vanlig at jobben starter klokken åtte, men allerede klokken 10 er det formiddagsmat. Og klokken tolv er det lunch. I tillegg til ofte et ettermiddagsmåltid klokken 14. Som regel betaler arbeidsgiver for maten de spiser.

På Vergelegen er det helårsåpent, men det er delvis åpent på de ulike serverdighetene på områdeti skuldersesongene og lavsesong. Når det er sommer hjemme i Norge, er det vinter og «kaldt» her. Det er rundt juletider at det er full sommer i Cape Town. Alt blomstrer og turistene flommer til.

Piquenique som er et populært sommerkonsept, kan man også gjøre her, i tillegg til restaurant, museum og flere parker man kan vandre rundt i. Det hører også et eget utsalg med på en vingård som Vergelegen. Konseptene er veldig helhetlige, og branding er svært viktig for helheten og turisttilbudet i sin helhet.

Jeg elsker lavendel. Det lukter helt magisk og jeg blir glad av å se på den. Det finnes ca 400 sorter i verden, og den skal være rensende for kroppen om den blir brukt i matlaging eller som essens i oljer, duft i forhold til klær og tekstiler. Fargen sies å være drømmende, åndelig og lavendelens hemmeligheter finnes…

På Englegaard har vi lekt oss med lavendel på kjøkkenet siden i forfjor. Vi har bakt brød og kaker med lavendel, vi har laget sorbet med lavenel, pannekaker med lavendel og prøv og smak sjokolade med lavendel. Det er helt fantastisk!! Syndefult godt!

Prosjektet med reiseblogg er ambisiøst, i vertfall fordi nettet er så ufattelig tregt og det tar timesvis når jeg skal laste inn bildene til bloggen. Derfor blir det liksom så som så med teksten. Den som egentlig skal være veloverveid og klok fra ende til annen. Den blir akkurat slik den blir. Litt slik som nå. Nattlig.

Jeg har en bok med bare lavendeloppskrifter og på nettet kan du finne mange nettsider om hvordan du går frem for å lage mat eller annet med lavendel. sist gang jeg var i Sør Afrika, kjøpte jeg to kasser fulle av lavendel. Jeg hadde nemlig planer om å «forske» på lavendel i matlaging… og ikke minst få dem til å slå rot. Kjøpte et luriumpulver til å smøre på stilkene slik at de skulle få røtter. Det gikk overhodet ikke.

Lavendelen tørket inn og råtnet i det vannet som skulle mirakuløst gi dem røtter. Dessuten måtte lavendelen gjennomlyses før bruk i matlaging på Englegaard. Derfor brukte vi kun lavendel fra egen hage til forsøkene, og de få restene jeg klarte å redde ligger rundt om på Englegaard til glede for gjester. Lukten varer jo lenge:)

Når jeg blir stor skal jeg jobbe intenst med å skaffe meg en stor porsjon lavendel i hverdagen. Hele året. Jeg tror det ligger mye lykke for meg i lavendel. Du liker kanskje andre blomster best, men sånn alt i alt – så er lavendelen noe helt spesielt for meg. Aner ikke hvorfor. I et tidligere liv har jeg også bodd i Frankrige. Det er jeg sikker på. Og der gror det lavendel overalt. Det må være grunnen. Det er så greit at jeg har hatt mange liv:)

Vergelegen er et syn. Det er stilleben og gode fotomotiv overalt. Siden det er mange bilder i dette innlegget skal jeg la resten av bildene tale for seg selv. Jeg klarer nesten ikke å si det høyt nok: du MÅ besøke Sør Afrika en gang, du også. Da vil du bli bergtatt. Det er klinisk umulig å ikke bli fanget av den vakre verden, de kreative menneskene, gjestfriheten, viljen til å dele, fortidens minner i fremtidens språk, musikken, maten, vinen og naturen.

Jeg oppdager nå at jeg ikke har lyst til å reise hjem…. Bare hente englebarnet og flytte inn i et av de mange overromantiske kolonistiske husene… Løpe barbent gjennom arbeidsdagen, hente lavendel til frokost, finne en god vin til lunsjen og glede meg til å treffe alle de utrolige menneskene som bor her.

En dør er ikke bare en dør lengre.

Eksteriøret er som regel alltid i frodig kontrast eller harmoniserende med fargen på himmelen. Intensiteten på inntrykkene er som å spise den aller beste sjokoladekake hele tiden. Uten å bli mett – men, bare med et ønske om å ville ha mer. Ikke sove, for å ikke gå glipp av alle de flotte detaljene…og smakene.

En slags stalldør hjemme på bygda i lille Norge, kan fort bli kjedelig. Fordi den er tildekket med brøytekanter og all verdens ruskevær. Når lavendellukten slår deg i hjerteroten og trærne svøper om deg som om det var din beste venn – da er døren fra selv toalettet som et vakkert maleri som jeg får lyst til å bære under armen hele dagen.

Margareth roberts er en kjent dame i sør Afrika. Hun er aller mest kjent for sin ekstreme kunnskap om Lavendel og urter generelt. Hun har spesialisert seg på produkter og opplysning om lavendel. Hun var med og gjenåpnet lavendel og urtehagen her på Vergelegen, og hagen er uforglemmelig. slående. Trenger heller ikke fortelle at Margareth Roberts går med lilla klær og det lyser lilla ut av øynene hennes.

Når hun går forbi deg dufter det selvsagt lavendel. Enhver oppskrift i verden med lavendel 8o trent) skal hun visstnok ha prøvd. Hun har også en egen lavendelsort oppkalt etter seg. Den gror ekstra godt i Sør Afrika. Selvfølgelig:)

Dette huset rommet noen av gårdens beboere under kolonitiden. Det er et lite hus i målestokk med alle de andre husene på eiendommen. Men, hvem kunne vel like likt å bo i det for det? Det er vel ikke så ille…:)

I parken er det de mest sirlige linjer i labyrinten og hekkene rundt. Det kreves tid og tålmodighet for å jobbe som gartner. Og det lukter godt av den hånden som deler ut roser. Vil du bli lykkelig, bli gartner, sier en venn av meg. (som igjen har stjålet utsagnet fra en som ble lykkelig.)

6 kommentarer leave one →
  1. 12/01/2010 07:31

    Nydelig sjefsengel- kan riktig kjenne lukten. Jeg elsker også lavendel og har planer om en stor urtehage…på prestegården det blir gudommelig deilig…En annen favoritt er sitronmelisse….er sitronoman..og ringblomst og timian og og -gleder meg til våren!!!

  2. 12/01/2010 07:36

    Nyyydelig! Jeg kjente lukten av lavende!

  3. 12/01/2010 08:04

    Wow! ..og fine bilder.. og så gjør jeg meg noen tanker her oppe.. og drømmer..

    • 23/01/2010 22:00

      Sør Afrika og…Åmli er jo nesten akkurat det samme:) Lavendel kan uansett dyrkes begge steder. Men, for å være så lykkelig som mulig i Åmli så kan et besøk til Sør Afrika hjelpe. Det koster ikke skjorta å reise dit, Kjell – og tidssonen er den samme. Direkte fly (med mellomlanding i Amsterdam) fra Kjevik. Det kan ikke bli kortere vei til drømmen:)

  4. anita permalink
    12/01/2010 09:03

    takk for at du tar deg tid til å vente på at bildene blir lasta ned.
    de var nydelige,det er så mye mann skulle sett og så mye mann skulle gjordt, jeg holder en knapp på at vi har flere liv….og mere tid
    kos deg vidre
    klem

    • 23/01/2010 21:54

      Tusen takk, Ole Thomas!
      Det var virkelig en prøvelse å vente på bildeopplastingen – og påfølgende venting når bildet ble croppet eller teksten skulkel skrives. Uansett er det bra at det er internett i Afrika. Det er jo fantastisk. Klart vi har flere liv, men tror du ikke at vi rekker det vi vil også i dette livet? Anbefaler deg uansett en liten svipptur til Sør Afrika. Det gjør deg yngre til sinns og gir evige brede smil….
      Klem tilbake

Legg igjen en kommentar

