Skip to content

Lovebites & fishgap

25/01/2010

Cape colureds er kallenavnet på en mindre gruppe av fargede sør-afrikanere. Å si fargede er en ikke-rasistisk terminologi. Cape Coloureds er kjent som sterke, vibrerende og «levende» mennesker. En typisk Cape Coloured snakker flytende «Kombuis» (kjøkken) Afrikaans; som er en mer engelsk versjon av Afrikaans.

I blant kan man se omårder der miljøet rundt noen av de Cape-colourede er hardt og tøft. Disse bør du ikke komme på kant med.. – du vil forstå hva som menes. En type miljø som har oppstått ofte i deler av Town-shippene eller i Cape-flatsene.

De mener de er opplært til å være den sterkeste rasen på planeten og kan «wyse» deg raskere enn du kan ane.

(wyse betyr å gjøre deg kompakt…)

Flere og flere fattige misbruker Tik, som er et av de rimeligste og farligste narkotiske blanding som selges. Se tidligere blogginnlegg her.

En vanlig tradisjon blant noen i enkelte gjenger/grupper og miljøer (også blant menn) er å fjerne fortennene.

Dette kalles fish-gap eller lovebite.

– ene og alene for å kunne tilfredstille mannen på glatteste vis… og litt for å være «slik som de andre.»

De to jeg tok bilde av øverst, spaserte på vei hjem. Bak denne bedriften. Hva var vel heller mer naturlig å tørke tøyet sitt der og da – langs gaten – blant søppelet.

Jeg var mest opptatt av å svare hun med lovebit´et, for hun lurte på om de ville bli «famous» nå. Jeg svarte at:


«jeg skal bruke bildet på bloggen min.»

«På tv?», spurte og nesten lespet mannen. (Ja, han hadde lovebite også)

«Nei, på internett», svarte jeg smilende.

«I hvilket land er det?», spurte mannen nysgjerrig videre.

Jeg slo ut med armene – som for å vise at det var over alt.

Begge to lagde rare grimaser og himlet med øynene.

«Internett i……eh  Norge», svarte jeg da.

Da ble de synlig lei seg og sa at de håpet det allikevel kom på tv. De leide hverandre videre mot «tørkestativet» for å sjekke at klærne de mulig hang ut tidligere på dagen var tørre. Det var da jeg fikk øye på disse barna som bare satt på fortauet. En kvinnelig hvit turist med mann kom bort til barna, bøyde seg ned til dem – og så stilte barna seg opp. Jeg snudde meg og gikk mot barna.

Jeg snek meg innpå og fanget motivet hennes. Deretter rakte hun ut hånden og sammen gikk de alle videre. Mannen til denne kvinnelige turisten filmet dem hele tiden. Akkurat der og da følte jeg meg ikke hakket bedre. Jeg som bare «stjal» motivet hennes og tok mitt bilde, ga dem ingen penger og gikk. I etterkant tenkte jeg at motivet gikk jeg glipp av. For det var tross alt damen med hånden og mannen som filmet. Da de ga dem penger og mens de ruslet gatelangs. Mens jeg måpte videre tenkte jeg: Hva skulle det paret med filmen om disse barna i gaten?

4 kommentarer leave one →
  1. 25/01/2010 17:58

    Er det mulig? Fjerne tennene… Ja, ja. En viss «likestilling» at også mannen gjør det. Jeg skjønner at du får mange opplevelser i sør som vi her i kulda går glipp av. Fint at du blogger oss og tar oss ut på «egne vinger»:) Jeg leser dette innlegget som en blanding av fasinasjon med en smule aversjon sjefsengel?

    Klem fra e på palmekysten i frostrøyk…

  2. Lone permalink
    25/01/2010 20:32

    Interessant, ny lærdom i dag også. Flott info. du legger ut Celine.

  3. 26/01/2010 19:02

    «Cape colureds er en mindre rase mennesker i Sør Afrika, av miksede fargede. […] Cape Coloureds er kjent som sterke, vibrerende og “levende” mennesker.
    [… ]Noen kan være en gruppe av alkoholiserte, ignorante og voldelige rusmisbrukere. Er det en mannlig versjon har han mest sannsynlig vært inn og ut av fengsel flere ganger enn du har spist is i ditt liv og har også gjerne vært innvolvert i barnemisbruk.»

    Mennesker tilhører alle en rase. Rasebegrepet kan være nyttig for å beskrive rassisme og diskriminering basert på hudfarge, men om det brukes for å knytte påståtte psykiske egenskaper til en imaginert fysisk gruppe, er dette farlig nært å gjenopplive forestillinger som har vært utdatert de siste 65 årene.

    • 28/01/2010 13:01

      Hei Chicida.
      Vet du hva – jeg er enig med deg at måten jeg formulerte meg på kan virke rasistisk. Slik er det overhodet ikke ment. Dette skal jeg lære av, og for de som skulle komme over dette innlegget, og også lese kommentarene – beklager formuleringen og mine forsøk på å forklare fenomenet! Jeg skal rette på innlegget, så mulig når du leser bloggen så er ordene endret.

      Tusen takk for at du sa ifra!!!
      Mvh en flau Celine

Legg igjen en kommentar

