Skip to content

Lade opp lykken

09/01/2011

Jeg har atter karret meg ned til Sør-Afrika. Det er nemlig tid for å lade opp lykken:) Etter endel uforutsette hendelser, ble den bestilte turen endret fra 10. desember til 18. desember – men, da kom det så sjokkerende mye sne for flyselskapene i Europa – at turen ble atter endret til fjerde juledag. De første dagene av ferien startet rolig, og det var litt overskyet og svært «windy». Vi befinner oss en time og tre kvarter utenfor Cape Town, i Scarbrough – et surfe og kiteeldorado. Hverken mine venner eller jeg er surfer eller kiter, og stedet kan ligne bittelitt på Sørlandet. Et kvarter unna Scarbrough er Cape Point og Kapp det gode Håb.

Disse bildene er fra en butikk, som også er en bensinstasjon  som igjen er på et togstopp. Butikken ligger på landsbygden i vindistriktet Robertson. Det er umulig å ikke bli glad når en ser fantasien og den gleden butikkinnehaveren ønsker å gi oss som passerer i bil, de som sitter på tog, eller sine kunder. Bare fordi man blir så glad av slike bilder, fant jeg ut at disse var perfekte for å «innlede» årets blogging fra Afrika.

Her I Sør-Afrika er det nå skoleferie – sommerferie. Familien Tellefsen som jeg bor hos, har kjøpt seg sommerhus i Scarborough, og der er det svært lite nett. Litt av en prøvelse for unge lovende Thommesen. Det gjelder å utnytte minuttene man har på andres wifi når vi drar ut på «tur». I dag er første gang at jeg er flere timer på nett. Vi har vært i Robertson på Rosendal for å feire Sissels bursdag. Har allerede tatt godt over tusen bilder…

Det er ikke noe vanskelig valg om hvor favorittferien min bør være. Ingen steder oppfyller så mange ønsker på en gang som her. Synes jeg. Her kryr det av spennende steder for å nyte gode måltid, deilige strender, flotte opplevelsessteder, engasjerte mennesker og et perfekt klima. Og selvsagt svært gode venner:)

Denne gangen (som de andre gangene jeg har vært her), har jeg sjekket inn hos mine gode venner Sissel og Geir Tellefsen fra Arendal – som bor her på 8 året. De kjøpte en vingård og flyttet fra snemåking og norsk geitost. For tredje år på rad, innvaderer jeg familien deres – og de smiler når jeg kommer (og smiler garantert når jeg drar også.) Sissel er barndomsvenninne fra Arendal.

På norske sommerdager er familien Tellefsen i Norge, og resten av året – tilbringes tiden i «varmen». I år bor også Geirs far med kone og to barn i Cape Town, hvilket ser ut til å være et klokt og flott valg for alle involverte.

Her blir det svært sjelden under +5 grader. Når det er sommer i Norge, er det vinter i Sør-Afrika. Hvilket betyr at når vinteren er som «verst» hjemme – så flommer Sør-Afrika over av solstråler, lange varme dager og turisme. Det er da slike som meg gjerne kommer. Ikke for en knapp uke, men en tur hit bør vare minst ti dager – helst tre uker – eller mer. For å få ladet nok lykke. Senke skuldrene akkurat dit de bør være.

Mine gode venner har hatt døren åpen for meg hver gang jeg kommer, og jeg er ekstremt takknemmelig for den gjestfriheten og gleden det gir meg og komme til akkurat dem. De er nemlig en familie akkurat i min smak. Engasjerte, laidbacke, snille, hjertelige, optimistiske, inspirerende, glade, opplevelsessøkende og gründerfulle. Slikt blir det mange morsomme minner, samtaler og dager ut av.

En vakker dag bosetter jeg meg her for en lengre periode, eller for resten av livet -eller i hvertfall har «vacationhouse» her… Det er hva jeg drømmer om!! Og drømmer er til for å virkeliggjøres!

 

2 kommentarer leave one →
  1. reidar aanensen permalink
    10/01/2011 16:02

    Hei kjære niese.

    Artige fotografier. Har gamle slagstøvler, bøtter, spann og stoler samt malingsrester i
    Svinør så nå vet vi hva som skal gjøres for å få tingene frem i dagen. Ha det fortsatt fint
    i S.A. Hilsen onkerlReidar.

  2. nordlysdottir permalink
    10/01/2011 18:25

    Ååå – vakkert, fargerikt og kreativt. Akkurat som deg. Jeg leser mellom linjene at du slapper av denne gangen? Ikke verst det, kjære Céline – og innerst inne tror jeg sannelig du har litt godt av å være uten nett innimellom også. Ønsker deg masse fine minner, nye ideer og spennende bekjentskaper!

Legg igjen en kommentar

